دین پژوهی

دین پژوهی (419)

منتشرشده در: دین پژوهی
سبک آیات قرآن با زمان پیدایش و نیز محتوای آنها متناسب است. سوره‌های مکی از سوره‌های مدنی مسجع‌ترند. هم‌چنین آیاتی که به حوادث قیامت و بیم و امیدِ آن می‌پردازند، بیشتر احساسات خواننده را منقلب می‌سازند و آیاتی نظیر آیات اعتقادات و توحید که خرد خواننده را مخاطب قرار می‌دهد. مساله‌ دیگر تفاوت آشکار سبک قرآن با سایر سخنان روایت شده از پیامبر اسلام و نیز سخنان یاران آن حضرت است. اسلوب متعارف نگارش اغلب کتابها، روایت خطی است؛ یعنی…
منتشرشده در: دین پژوهی
  هرکه را می دید سلام می‌کرد و کسی در سلام بر او سبقت نگرفت. وقتی با کسی دست می‌داد دست خود را زودتر از دست او بیرون نمی‌کشید  وصبر می‌کرد تا طرف مقابل دستش را بکشد با مردم چنان معاشرت می‌کرد که هرکس گمان می‌کرد عزیزترین فرد نزد آن حضرت است. سکوتی طولانی داشت و تا نیاز نمی‌شد لب به سخن نمی‌گشود. هرگاه با کسی هم صحبت می‌شد به سخنان او خوب گوش فرا می‌داد. چون با کسی سخن…
منتشرشده در: دین پژوهی
  دو نظریه کلی در رابطه با موجودیت انسان در هستی، از قدیم الایام وجود داشته است. یکی آن نظریه است که انسان را موجودی مجبور و مفلوک و تماماً تحت سیطره‌ی انواع نیروها می‌داند، و دیگر نظریه‌ای است که او را موجودی برتر و خلیفه خدا و اشرف مخلوقات بر می‌شمارد. در طول تاریخ برخی طرفدار این نظریه شده اند و برخی طرفدار آن دیگری.  اکنون سؤال این است که کدامیک از این دو نظریه درست‌تر، واقعی‌تر و به…
منتشرشده در: دین پژوهی
  فرويد در كتاب « تمدن و ملالت های آن» از پديده‎ای به نام غرايز يا تمايلات سازشگر صحبت می‎كند. تمايلات سازشگر به اميال و آرزوهایی گفته می‌شود كه دسترسی به آن‌ها به دلايل سياسی و اجتماعی يا فرهنگی، ممكن نيست. يا اميالی هستند كه در فرايند تكوين تمدن سركوب شده‎اند و انسان‎ها از خير آن دست شسته‎اند. شبيه كسی كه دستش به آلو نمی‎رسد و می‎گويد كه « آلو ترش است.» در حالی كه اين آدم آلو را دوست…
منتشرشده در: دین پژوهی
  (پاره دوم و پایانی) ایمان و دین‌باوری پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله خود، تندیس ایمان بود و قافله سالار دین باوری. ایشان می‌فرمود: «دین باور نیرومند، نزد خداوند از مؤمن ضعیف بهتر و محبوب تر است.» این بزرگوار در حدیثی می‌فرماید: «سزاوار است در دین باور هشت ویژگی باشد: آرامش در آشوب ها؛ شکیبایی در ناگواری‌ها؛ سپاس‌گزاری در آسایش؛ قناعت به آنچه خدای والا روزی اش کرده است؛ ستم نکردن بر دشمنان؛ تحمیل نکردن بر دوستان؛ پیکرش…
منتشرشده در: دین پژوهی
  وحدت اسلامی به معنای یکی شدن مذاهب نیست. این وحدت نه شدنی است و نه منظور داعیان این وحدت است. وحدت به معنای نادیده گرفتن اختلافات و شیعه شدن سنی، یا سنی شدن شیعه نیست. وحدت به معنای رها کردن باورهای درست نیست. وحدت به معنای ترک و تعطیل کردن مباحثات و مناظرات علمی بین این دو مذهب نیست. با حفظ وحدت و یک پارچگی نیز می‌توان در محیط‌های علمی مناظرات علمی برقرار کرد؛ به گونه‌ای که دشمنان نتوانند…
منتشرشده در: دین پژوهی
  بشر از آغاز خلقت تا كنون هميشه به دنبال رشد و شكوفايي و سعادت بوده است. خداوند تبارك و تعالي دو حجت محكم رسولان و عقل را در ميان آنان قرار داد تا بتواند با اين دو وسيله راه را تشخيص و حق را از باطل تميز دهد و در دام راهزنان و دنياطلبان قرار نگيرد. بشريت تا مادامي كه اعمال خويش را مطابق با فرامين و دستورات الهي قرار دهد و تا زماني كه در حوادث بسيار مهم…
منتشرشده در: دین پژوهی
فطرت جوان بيدار است. تمايلات معنوی او در اين مرحله اوج مي‌گيرند. حفظ و احياي ارزش‌های الهي و ايده‌آل‌هاي اخلاقی در اين سن رشد مي‌يابند. تـغيير در نگرش و رفتار جوانان در مقايسه با بزرگسالان راحت‌تر انجام مى‌پذيرد، در حالى که بزرگسالان پاى بند و مقاومت فـکـرى بـيـشـتـرى نـسـبـت بـه باورها، ارزشها و اعتقادات از خود نشان مى‌دهند. جوان خود اتکا و استقلال طلب است، با آن که ممکن است تصميمات و رفتارهای او نادرست باشد، اما به دليل حس…
منتشرشده در: دین پژوهی
  (پاره نخست) ادب ورزی هنگامی که مسلمانان برای جنگ بدر رهسپار بودند، در مسیر خود به عربی بادیه نشین برخوردند. از او پرسیدند: آیاسپاه قریش را دیده است؟ مرد پاسخی نداد. به او گفتند: به پیامبر خدا سلام کن. بیابان نشین ریشخندکنان پرسید: آیا رسول خدا میان شماست؟ مسلمانان گفتند: بله، پس بر او سلام کن!  مرد عرب نزد پیامبر آمد و گفت: اگر تو پیامبر خدایی، به من بگو در شکم این شتر ماده من چیست؟ سلمه پسر…
منتشرشده در: دین پژوهی
  برپاية ايمان به اينكه اسلام، امانتي نزد مسلمانان است و دفاع از حريم و مقدسات آن بر همه واجب است؛ و با ملاحظة تأكيد اسلام بر پاي‌بندي به همة اموري كه به وحدت اسلامي مي‌انجامد و روابط برادرانه بين امت‌ها را استوار مي‌سازد و منطق صحيح و زبان گفت‌وگوي سازنده را ترويج مي‌نمايد و همكاري، همبستگي، همدلي بين مسلمانان و پاسداري از مصالح عالية اسلام را تحقق مي‌بخشد؛ و نظر به ابعاد تهاجم گسترده و ناجوانمردانة استكبار جهاني و…
صفحه1 از42
Go to top